Wist je dat het Archief voor het onderwijs audiovisuele collecties en fragmenten biedt voor elke sleutelcompetentie van het secundair onderwijs? Ontdek hier hun aanbod voor Wiskunde, wetenschappen, technologie en STEM.
Ook wij vonden er inspiratie om onze iSTEM-projecten te verrijken en STEM nog meer in beeld te brengen.
In het STEM-project Groen, Groener, Groenst gebruiken we de voedselvoetafdruk om jongeren bewust te maken van de impact van hun voedingspatroon op aarde. Ze exploreren tevens hoe nieuwe technologieën de voedselvoetafdruk kunnen verkleinen en verkennen ook enkele bestaande initiatieven voor stadslandbouw, waarbij gewassen gekweekt worden in de hoogte in een stedelijke context. Inspirerend uit het Archief is de reeks Wetenschap redt de Wereld via de aflevering 10 miljard mensen voeden
Ook de collectie muziek en techniek kan inspiratie beiden voor de projecten STEMmige muziek (Versie STEM-techniek), STEMmige muziek (versie STEM-wetenschappen) en Muziek STEMmig versterken.
Het STEM- project Van ’t één komt ’t ander biedt het potentieel om leerlingen op een onderzoeksmatige manier te laten kennismaken met de concepten energie, krachten, hefbomen en katrollen. De nieuwe STEM collecties voor de 1 ste graad natuurwetenschappen biedt hier ook de nodige inspiratie.
Om de leerlingen te ondersteunen bij de keuze van een juiste studierichting wordt op het einde van elk iSTEM-project gereflecteerd over het STEM-profiel van het project en hun affiniteit met de STEM-aspecten. Dit wordt opengetrokken naar mogelijke STEM-beroepen die aansluiten bij het thema van het project. In de collectie STEM-beroepen stellen STEM-beroepen zichzelf voor en geven ze ook aan waarom een STEM-opleiding nuttig is.
