Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Inspiratie met thema: doorstroom

Lightbox

Het revalidatieproces voor neurale problemen (zoals een dwarslaesie) na een ongeval helpen ondersteunen door reactietijd te testen.

Lees verder ...

SOS klimaat!

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Een kort project met focus op onderzoeken om mee te starten. Hier worden de leerlingen gestimuleerd om vragen te stellen en gaan ze dieper in op oorzaken en gevolgen van de klimaatsverandering. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.

Lees verder ...

Sociale robot

Sociale robotica is een interdisciplinair domein, waarbij verschillende concepten van computationeel denken aan bod komen en de impact van de ontwikkelingen in het domein van artificiële intelligentie op de sociale robotica geïllustreerd kan worden.

Lees verder ...

Revalidatietoestel

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Interesse in het helpen van mensen? Kinesist, ingenieur of sportcoach in spe? Ontwerp en test een toestel en trainingsschema om een gehandicapte klasgenoot er weer bovenop te krijgen. Een uitdaging vol spieren, vectoren, krachten en momenten.

Lees verder ...

Passief huis

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontwerp, onderzoek en bouw je eigen schaalmodel van een passief huis met zonnecollector, collectorvat en vloerverwarming. Gebruik en simuleer de nodige regeltechniek met wiskundige onderbouwing om de binnentemperatuur constant te houden!

Lees verder ...

Muziek STEMmig versterken

Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisoptie STEM-x. De leerlingen onderzoeken eerst een aantal eigenschappen van geluid.Ze verkennen ook hun eigen gehoorspectrum en leren wanneer en hoe ze zich moeten beschermen
tegen geluid. Tijdens hun onderzoek leren de leerlingen ruimer kijken en leggen ze telkens het verband met het geluid van hun eigen mobiele telefoon.
Met een solide wetenschappelijke achtergrondkennis kunnen ze dan een eigen versterkingsssysteem voor hun mobiele telefoon kiezen. Dit kan zowel een mechanische klankkast als een externe luidspreker zijn. Tenslotte ontwerpen en bouwen ze hun eigen versterkingssysteem.

Lees verder ...

Museumbeveiliging ’22

Dit project daagt leerlingen uit om in een authentieke context een museumbeveiliging te ontwerpen. Ontdek hier hoe LASERs écht werken en hoe arduino en geogebra gebruikt worden om een werkend prototype te ontwerpen en te maken.

Lees verder ...

Museumbeveiliging

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Ontdek hier hoe LASERs écht werken, gebruik de Masterformula die amper op je blad past en voeg zelf nog creatieve oplossingen toe aan het beveiligingssysteem.

Lees verder ...