Jouw partner voor STEM in het secundair onderwijs

Inspiratie met thema: < 8u

KIKS

Aan de hand van Python notebooks kruipen de leerlingen in de huid van een wetenschapper. Ze krijgen inzicht in de fundamenten van artificiële intelligentie. Maar er komen ook praktische zaken bij kijken, zoals het verzamelen en voorbereiden van de dataset.

Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen; ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben.

Lees verder ...

IoT, slimme school 2.0

Dit leermateriaal kan flexibel ingezet worden in elk project waarbij waarbij er nood is aan een IoT-systeem en onderdelen ervan kunnen ook gebruikt worden voor andere technologie- of STEM-projecten.

Lees verder ...

Dubbelsterren

Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Gebruik echte data van de Mercator-telescoop op La Palma en programmeer in Python om de kosmische dans van dubbelsterren te ontrafelen!

Lees verder ...

Chatbot

Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning kunnen we computers op een intelligente manier laten werken met taal.
We buigen ons over vragen als “Hoe kunnen we automatisch teksten begrijpen, vertalen en zelfs schrijven?”, “Kan een computer emoties of ironie herkennen in een tekst?”, en vooral “Hoe belangrijk zijn data?”. Leerlingen van de tweede en de derde graad secundair onderwijs krijgen inzicht in het domein NLPen zetten hun eerste stappen in de wereld van het programmeren met Python.

Lees verder ...

Circulariteit en innovatie bij bereiding appel-druivenwijn

Via geïntegreerd toepassen van leerstof uit verschillende vakken gaan leerlingen projectmatig, zelfstandig en onder begeleiding aan de slag om tot een aantal inzichten te komen. Volgens het principe van probleemoplossend denken en toepassen van STEM-didactiek laten we de leerlingen zelf meedenken en verantwoordelijkheid opnemen voor het laten slagen van een opgezet project. Op die manier verhogen we hun intrinsieke motivatie en het rendement van het leerproces. De inzet is om leerlingen aan te zetten meer circulair te denken. Hiervoor willen we werken rond de bereiding van appel-druivenwijn.

Lees verder ...