
Verzamel diversiteitsproof beeldmateriaal.
Toelichting
Zorg ervoor dat in je lesmateriaal niet steevast witte mannen in een expertenrol worden afgebeeld: zorg altijd voor erg divers beeldmateriaal met minstens 50% vrouwen, etnische mix, jong, oud, … Het is immers erg belangrijk dat leerlingen zichzelf kunnen herkennen en identificeren met het gebruikte materiaal en dat het materiaal een weerspiegeling is van de diverse realiteit van de wereld waarin we leven.
Voorbeeld
Wanneer er in lesmateriaal voor de leerlingen een theoretische verklaring voor iets gegeven wordt of wanneer er iets ‘diepgaand’ wordt opgenomen, hoeft het niet altijd een afbeelding van Albert Einstein in de linkerkolom te zijn die de leerlingen op deze diepgang wijst.
Met betrekking tot de eindtermen over STEM-beroepen, is de kwestie erg prangend: of het nu over een ingenieur of een arts gaat, zorg ervoor dat je niet steeds het verhaal en het gezicht van een witte man gebruikt.
Inspiratie
Gebruik rechtenvrije illustraties of foto’s met een open licentie en vermeld altijd de bron.
Bvb: Vrij te gebruiken foto’s rond STEM en diversiteit:
- https://www.istockphoto.com/fr/search/stack/742660657?assettype=image&excludenudity=false&page=2
- https://www.pexels.com/search/science%20and%20technology/