
Formuleer de lesdoelen reeds op leerlingniveau: duidelijke operationele taal waaruit blijkt wat je verwacht en op welke wijze.
Toelichting
Het lesdoel zo opstellen dat er een evaluatie-activiteit aan gekoppeld kan worden en dat het juiste beheersingsniveau bereikt wordt zoals beoogd in het leerplan.
Voorbeeld
- Lesdoel op leerkrachten-niveau:
- De leerlingen kunnen een v-t grafiek opstellen.
- Lesdoel op leerlingen-niveau:
- NIET: je kan een v-t grafiek opstellen
- WEL: je kan (volledig zelfstandig OF m.b.v het gekregen sjabloon of …) een v-t grafiek tekenen die voldoet aan de eisen van een ‘perfecte grafiek’.
Graag wat meer achtergrond?
- Molein Ingrid (aut., e.a.) & Rombaut Eef & Van Severen Tine (aut., e.a.), De taxonomie van Bloom in de klas. Een inspiratieboek voor de leraar, Pelckmans Pro, Kalmthout (2018) , 271 blz.