
Bedenk zintuiglijk gevarieerde lesactiviteiten.
Toelichting
- Varieer in doe-schrijf-spreek-luisteropdrachten.
- Een debat heeft bijvoorbeeld een volwaardige plaats in een STEM-les. Belang wetenschappelijke geletterdheid en Nature of Science (PISA, modernisering S.O.)!
Inspiratie
- “Wat nodig is voor sommigen is goed voor allen.”. Deze UDL Checklist kan handig zijn om te checken of je lesactiviteiten tegemoet komen aan de noden van alle leerlingen.
- What’s in the box? | Science Museum Group’s Mystery Boxes classroom activity | #STEM
Graag wat meer achtergrond?
- Abd-El-Khalick, F. (2012). Teaching with and about nature of science, and science teacher knowledge domains. Science & Education , 22(9), 2087-2107.
- De Schrijver, Jelle & Anthone, Richard & Cornelissen, Eef & de poorter, John. (2013). Leren onderzoeken door te filosoferen in het wetenschapsonderwijs. Jaarboek van de biologie, VOB.
- https://www.siho.be/sites/default/files/2020-12/Leidraad_Universeel_Ontwerp_SIHO%20v3%20online.pdf
- https://www.kuleuven.be/samenwerking/avlnascholingen/ns1617/mappptal28/docal28p