Filter op thema
Filter op doelgroep
Filter op duur
Trefwoorden_specifiek
Waarom je leerlingen, als STEM-project, eens zélf geen STEM-project laten ontwerpen voor andere leerlingen?
Onderzoek wat er nodig is om leven te laten ontstaan op een planeet en bouw je eigen telescoop om naar Mars te kijken!
Aan de hand van Python notebooks kruipen de leerlingen in de huid van een wetenschapper. Ze krijgen inzicht in de fundamenten van artificiële intelligentie. Maar er komen ook praktische zaken bij kijken, zoals het verzamelen en voorbereiden van de dataset.
Leerlingen leren AI begrijpen, met mogelijkheden en beperkingen; ze leren hoe ze er een impact kunnen op hebben.
Dit leermateriaal kan flexibel ingezet worden in elk project waarbij waarbij er nood is aan een IoT-systeem en onderdelen ervan kunnen ook gebruikt worden voor andere technologie- of STEM-projecten.
Tijdens deze introductiemodule voor STEM gebruiken de leerlingen de S, de T, de E en de M om hun conditie te meten.
Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Ontwerp en maak zelf een hydroponisch systeem, optimaliseer je systeem, groei eigen eetbare planten en automatiseer het geheel voor eeuwig, lekker en duurzaam eten. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.
Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Ontwerp en maak zelf een hydroponisch systeem, optimaliseer je systeem, groei eigen eetbare planten en automatiseer het geheel voor eeuwig, lekker en duurzaam eten. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.
Dit project maakt deel uit van de volledige jaarplanning voor de basisopties STEM-x. Ontwerp en maak zelf een hydroponisch systeem, optimaliseer je systeem, groei eigen eetbare planten en automatiseer het geheel voor eeuwig, lekker en duurzaam eten. Inclusief evaluatie- en oriëntatietips.
Graag veilig naar school met de fiets? Ontwerp hier zelf een systeem dat jouw fietsrit veiliger maakt door het gevaar op een botsing te signaleren.
Het bekende insectenhotel op een STEM-mige manier herwerkt.
Dit project maakt deel uit van de volledige graadplanning opgesteld binnen STEM@school. Gebruik echte data van de Mercator-telescoop op La Palma en programmeer in Python om de kosmische dans van dubbelsterren te ontrafelen!
Dit project daagt de leerlingen uit in een authentieke context en helpt hen nadenken hun ze duurzaam en met weinig moeite naar school kunnen fietsen.
Maak zelf een crashbestendig autootje om een ei te beschermen en onderzoek de belangrijke variabelen.
Dit project barst van de techniek en beidt vele mogelijkheden eigen accenten te leggen rond één of meerdere technische deelproblemen zoals sturing, aandrijving, mechanische en elektrische veiligheid, printsoftware, enz.
Dit project daagt leerlingen uit om zelf een optisch alarmsysteeem te omzeilen. Hierbij gaaan ze aan de slag met de wetten van de optica, lineaire vergelijkingen en goniometrie. Deze wiskundige oplossing implementeren ze in Excel als simulatie.
Waar taal en technologie samenkomen, ontstaat het domein van Natural Language Processing (NLP). Met technieken uit machine learning kunnen we computers op een intelligente manier laten werken met taal.
We buigen ons over vragen als "Hoe kunnen we automatisch teksten begrijpen, vertalen en zelfs schrijven?", "Kan een computer emoties of ironie herkennen in een tekst?", en vooral "Hoe belangrijk zijn data?”. Leerlingen van de tweede en de derde graad secundair onderwijs krijgen inzicht in het domein NLPen zetten hun eerste stappen in de wereld van het programmeren met Python.
De leerlingen bekijken alternatieve energie met een kritische blik door op onderzoek te gaan. Voor datonderzoek bouwen zij eerst een zonnewagen, die zij dan op basis van de onderzoeksresultaten kunnen optimaliseren.
In dit STEM-project worden de leerlingen uitgedaagd om op een originele manier over de energiecrisis na te denken.